مساحة إعلانية

د. عاطف عبدالعزيز عتمان يكتب .....مهرة عربية

عاطف عبدالعزيز عتمان يونيو 12, 2012











بقلم

                                         د عاطف عتمان

مهرة عربية
مهرة سمرا...
مهرة بيضا...
مهرة حمرا...
ولا صفرا  كأشعة الشمس الذهبية..
الأكيد إني مهرة عربية..
وإن كنت تركية ..
فأصلى عربية..
عزيزة وأبية...
بالحسن موصوفة...
وبجمالي مغرية...
سبحانه من صورني..
ومن جماله إدانى..
وبعشقي خلاني..
تموت النفوس فيا..
وزيني لخلقه....
وللنفوس حببني..
وجعلني فى السلم زينة..
وفى الحرب جنية..
والنبي سليمان ..
من حسنى حياني..
ده أنا مهرة عربية..
لا شرقية ولا غربية...
عزيزة وأبية ..
كرامتي تاج رأسي..
وعن الذل مستغنية..
وبالحرية معنية..
لا سلاسل تقيدني ..
ولا قيود تحددني ..
ده أنه مهرة عربية..
عزيزة وأبية..
أنا شرف العربي..
وهو ناسى وكل إلى ليه....
عروسة مستنيا.....
ومهري هو الحرية....
لا حدود بتمنعنى..
ولا تأشيرة يعنيا..
جواز سفري عربي...
وتأشيرتي مهرة عربية...
فى المحيط أبل رجليا..
وفى الخليج أعوم أنا يا عنيا..
ده أنا مهرة عربية..
عزيزة وأبية..
من فاس أنادى..
فين هوه خيّالى..
وأعدى وأنا جيّه..
على بلد المليون هدية...
مليون شهيد للحرية...

وبعدها على الجنة المنسية..
على تونس..على سوسه...
وعلى الجبين أديها بوسة...
ومن طرابلس لبنغازي....
طريقي لإسكندرية.....
وأقول وأنادى .....
يا  قلعة  .. يا  متحف...
يا مرسى  يا شط إسكندرية...
وألف وأدور ..
وأروح وأجى ..
أدور على الفارس ..
أدور على خيّالى..
فين هوه يا خالى ..
فين هوه خيّالى..
وجانى حنين..
وكان الأنين....
وفى مكة ناداني ..
حنيني وأشواقي ..
وطفت بالبيت..
ولبيت ودعيت....
ودرت ولفيت....
وعلى حالي بكيت...
وإشتقت للزيارة.....
طيرت بجناحاتى....
على مدينة محبوبي....
حطيت أنا رحالي...
وسلمت على سيدي....
ورد الحبيب التحية ..
وبلغني السلام والتحية
لخيّالى إلى مستنياه عنيه...
ومن الرطب كلت ودعيت...
ونسيت..ونسيت....
 إني من زمزم ما إرتويت....
رجعت تاني على مكة....
ومن زمزم رويت ...
عطش السنين والحنين..
وعلى بغداد أنا جيت...
وعلى الرشيد بكيت...
وعلى المعتصم ناديت..
وصهيلي رجع تاني..
صدى أنين فى ودانى..

وعلى دمشق أنا عديت..

وصهيلي على وناديت...
فينك يا خامس الخلفاء...
فينك يا عمر ...
فينك يا ريحة الفاروق...
العدل بعدك غاب..
والناس عايشة فى غاب...
ده أنا مهرة عربية ...
عزيزة و أبية..
آه يا حمص آه يا حماه....
آآآآآآه دم ولادك  ....
طرطش  على توبى..
هزّ قلوبي..
ده أنا مهرة عربية
عزيزة و أبية..
فينك يا صلاح الدين..
فينك يا سيف الدين..
فينك يا خيّالى.....
ونهاية المشوار.....
بعد هنا وهناك....
هتكون هناك ....
على عتبات القدس..
سير وأنا أسير ...
على الأقصى الأسير..

لما يجى خيّالى ....
فينك يا خيّالى...
فينك يا إلى فبالى..
دا أنا مهرة  عربية ..
عزيزة  وأبية...

بقلم
د عاطف عتمان
مشاركة
مواضيع مقترحة

ليست هناك تعليقات:

جميع الحقوق محفوظة لــ واحة الأريام